Home Grow Training XCO training
XCO training E-mail
Training
XCO lessen

Wat is XCO?

XCO is een groepsles georganiseerd door sportclubs waarbij je gebruikt maakt van een aluminium buis gevuld met grit. Je XCO instructeur geeft van begin tot einde weer welke bewegingen je moet maken. Na de opwarming wisselt het tempo van de bewegingen. Soms trager, dan weer sneller, afhankelijk van de muziek. Het verloopt alleszins vlot en vergt spierinspanning. 

Volgens: xco.nl/xco-training.html worden de bindweefselstructuren van je torso en onderbuik aangesproken. Ook je dijen, beenspieren en hamstrings worden belast door je lichaamshouding tijdens de les met bv. squats tussen de oefeningen door.

Bemerking:
Bindweefsel op zich is een heel dun vlies dat in principe niet getraind kan worden, het houdt de organen en spieren op hun plaats. We spreken dus liever over versteviging van het lichaamskorset. (nl.wikipedia.org/wiki/Bindweefsel)

 

Waar heeft XCO zijn oorsprong?

XCO is een afkorting voor 'extreme core' . Het is een Nederlandse gepatenteerde uitvinding van fysiotherapeut Jan Hermans. XCO kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Aan de rode buis zit een hele geschiedenis vast die begint in 1988, met als oorsprong de fysiotherapie.

Jan werd door de Rotterdamse honkbal club Neptunes gevraagd om de pitchers extra te trainen. Voor pitchers is een sterke arm belangrijk. Hij eerst ging aan de slag met losse gewichtjes met als doel het bindweefsel te versterken. Het bindweefsel is erg belangrijk en zit als een soort netje om een spieren heen. Hij ging op zoek naar een manier die diepere delen, dat netje, aandacht te geven. Hij kwam erachter dat als je een buis met bewegend zand erin boven je hoofd beweegt, je een klik voelt wanneer de massa doorzwiept.
 
De spier wordt 'getriggerd' en extra opgerekt. Zo is de XCO-Trainer ontstaan en in 2003 is de buis zelfs uitvinding van het jaar geworden.

Aerobics oefeningen van een hoger niveau

Tijdens de XCO workout van 50 minuten voer je verschillende dynamische oefeningen uit op het ritme van de dansmuziek. Je traint tegelijk je rugspieren, buikspieren, armspieren, bindweefsel en je algehele conditie. Je verbrandt tijdens deze 50 minuten daarom ook erg veel calorieën . Het is raadzaam een uur voor je training nog wat te eten! Na de training volgen er nog 5 minuten stretching en spierontspanning.

XCO is geschikt voor iedereen, van jong tot oud. Je kunt trainen op je eigen niveau en er zijn verschillende maten en gewichten. Je kunt dus zelf het gewicht van de XCO-Trainer en de intensiteit van de training bepalen. Die bewegingen zijn ook veilig. Door de constante, vloeiende bewegingen worden gewrichten beschermd en niet overbelast.


Welke voordelen heeft XCO nog?

  • Afgelijnde buikspieren
  • Versterking van de onderrug
  • Verbranding van lichaamsvet
  • Strakkere en mooiere lichaamsvorm
  • Maximale energieverbranding in een korte tijd
  • Voordelen van spiertraining, cardio en aerobics in één
  • Je verbetert je algehele conditie / uithoudingsvermogen
  • Toename van coördinatie en balans waar je voordeel bij hebt als basis voor andere sporten

XCO lessen

Waar kan ik XCO lessen volgen?

De betere sportclubs (of fitnesscentra) bieden deze groepslessen aan:

www.healthcity.be/be/xco/
(www.healthcity.nl/)

Aanvulling op krachttraining

XCO is ook ideaal voor mensen die regelmatig met krachttraining bezig zijn. Vooral krachttrainers die moeite hebben om ‘droog te komen’ zullen hier baat bij hebben. Net door de versteviging van het bindweefsel en de bovenste + onderste buikspieren kan dit bij regelmatige training je garantie op een droge spiermassa zijn. Mogelijk met een echt zichtbaar sixpack of zelfs eightpack (geblokte buikspieren) als bijwerking!

Bron: www.xco.nl/
Foto’s :
www.standaard.be (Gerrie Govaerts, Kevin Wuyts & instructeur Natalia)
standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G7E17S2Q8&word=XCO


 
 
Op de hoogte van wat cool, goed en mannelijk is?
De Mensworld nieuwsbrief >> hier aanmelden!

Left Zone

Vind dit leuk

Nieuwsbrief